Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Apotti käyttöön HUSin Peijaksen sairaalassa, HUS Kuvantaminen valmistautuu käyttöönottoon ensi syksynä

Apotti käyttöön HUSin Peijaksen sairaalassa, HUS Kuvantaminen valmistautuu käyttöönottoon ensi syksynä

Apotti-potilastietojärjestelmä otettiin käyttöön suunnitellusti HUSin Peijaksen sairaalassa lauantaina 10.11. aamuyöllä kello 04. Tekninen käyttöönotto sujui hyvin.
 
Kuvituskuva Peijaksen sairaalan käytävältä

Käyttöönottoon oli Peijaksessa varauduttu lisäämällä henkilökunnan määrää ja vähentämällä suunnitellusti potilasvirtoja.

​Apotin käyttöönotto etenee vaiheittain. Peijaksen jälkeen järjestelmä otetaan käyttöön Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa. HUS kokonaisuudessaan ottaa Apotin käyttöön vajaa vuoden kuluttua loppuvuodesta 2019, jolloin myös HUS Kuvantaminen siirtyy Apottiin.  

Peijaksessa röntgenosaston hoitajat aloittivat rajoitetun Apotin käytön yhtä aikaa muun sairaalan kanssa. He voivat katsoa Apotti-järjestelmässä olevien potilaiden tietoja ja kirjata Apottia käyttäville hoitaville yksiköille ns. hoitotyön tietoja, kuten tietoja röntgenosastolla annetuista lääkkeistä ja varjoaineista.

Muutoin Apottia käytetään HUS Kuvantamisessa lukuoikeuksilla, eli määritellyt henkilöt voivat tarvittaessa katsoa Apottiin kirjattuja tietoja. HUS Kuvantamisen työnkulut toimivat kuten aiemminkin. Apotista tiedot kuten kuvantamispyynnöt reititetään HUS Kuvantamisen nykyisiin järjestelmiin ja lausunnot sieltä takaisin Apottiin, automaattisesti.

Apotin käyttöönottoa HUS Kuvantamisessa ensi syksynä valmistellaan jo tiiviisti. Integraatioita kuntien käyttämiin järjestelmiin selvitetään, jotta lähetteiden ja lausuntojen lähettäminen sähköisesti sujuisi mahdollisimman kitkattomasti.

”Tavoitteena on, ettei suuria muutoksia nykykäytäntöihin tulisi”, toteaa HUS Kuvantamisen Apotti-hankkeen projektipäällikkö Toni Östergård. ”Muutoksia toimintatapoihin varmasti kuitenkin tulee, koska Apotin toimintalogiikka poikkeaa HUSilla nykyisistä järjestelmistä.  Parhaillaan on meneillään tarvittavan sähköisen sanomaliikenteen määrittely. Olemme tiiviisti yhteydessä kuntien järjestelmätoimittajien kanssa.”

Ensimmäinen Apotti-käyttöönotto Peijaksessa sujui HUS Kuvantamisen osalta varsin hyvin. ”Rajapintoihin liittyvät ongelmat, joita ilmeni, saatiin ratkaistua nopeasti”, Toni Östergård toteaa.

Apotti-käyttäjien apuna Peijaksessa olivat Apotti Oy:n, järjestelmätoimittaja Epicin ja HUSin tietotekniikka-asiantuntijat. Kaikilta osastoilta oli valittu myös tukihenkilöitä, jotka oli irrotettu omista tehtävistään auttamaan työtovereitaan Apotin käyttöönotossa. Tukihenkilöitä oli kaikkiaan noin 360.
Tulosta
3.12.2018 13:05