Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Arki Apotin kanssa alkoi rauhallisesti Peijaksessa / Vardagen med Apotti började lugnt på Pejas sjukhus

Arki Apotin kanssa alkoi rauhallisesti Peijaksessa / Vardagen med Apotti började lugnt på Pejas sjukhus

Viikonloppuna tapahtuneen Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen arki Peijaksen sairaalassa on alkanut normaalina.
 
Peijaksen sairaalassa varhain lauantaiaamuna käyttöön otetun potilastietojärjestelmä Apotin käyttäjien määrä kolminkertaistui maanantai-aamuna viikonloppuun verrattuna. Viikonloppuna Apottiin oli kirjautuneena noin 200 käyttäjää, kello 10 maanantaina käyttäjiä oli yli 700.

Peijaksen sairaalan potilaat on pystytty hoitamaan normaalisti, aivan kuten kaikkien muidenkin HUSin sairaaloiden potilaat.

− Viikonlopun aikana saimme ratkaistua muun muassa käyttäjäoikeuksiin liittyneitä haasteita. Tämä oli tärkeää, koska käyttäjävolyymi arkipäivinä on moninkertainen viikonloppuun verrattuna. Järjestelmän toiminnan kannalta kriittisiä ongelmia ei ole ilmennyt, järjestelmän toimittaja on ratkonut eteen tulleita asioita aktiivisesti, toimialajohtaja Jukka Louhija sanoo.

Uuden järjestelmän omaksuminen vaatii opettelua, ja se väistämättä jonkin verran hidastaa toimintaa. Toimintakyky sekä Peijaksen sairaalassa että Peijaksen sairaalan ja muiden HUS-sairaaloiden välillä on kuitenkin riittävällä tasolla.

Peijaksen sairaalassa apuna ovat edelleen Apotti Oy:n, järjestelmätoimittaja Epicin ja HUSin tietotekniikka-asiantuntijat. Lisäksi sairaalassa henkilökuntaa on normaalia enemmän.

Apotin käyttöönotto etenee vaiheittain. Peijaksen sairaalan jälkeen järjestelmä otetaan käyttöön Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveystoimessa. HUS kokonaisuudessaan ottaa Apotin käyttöön vajaa vuoden kuluttua loppuvuodesta 2019 ja Helsingin kaupunki vuonna 2020.

Vardagen med Apotti började lugnt på Pejas sjukhus

Vardagen på Pejas sjukhus har kommit igång normalt efter att patientdatasystemet Apotti togs i bruk under veckoslutet.

över tre gånger större på måndag morgon jämfört med veckoslutet. Under veckoslutet hade ca 200 användare loggat in i Apotti, klockan 10 på måndagen var antalet användare över 700.

På Pejas sjukhus har vården av patienterna skötts helt normalt, precis som på HUS alla övriga sjukhus.

 ​Under veckoslutet kunde vi bland annat lösa vissa utmaningar som hängde ihop med användarrättigheter. Det här var viktigt, eftersom användarvolymen under vardagar är flera gånger större än under veckoslut. Problem som är kritiska med tanke på systemets funktion har inte uppenbarats, systemleverantören har löst de frågor som kommit upp på ett berömvärt sätt, berättar direktören för verksamhetsområdet Jukka Louhija.

Det kräver övning att ta till sig ett nytt system, och det gör oundvikligen verksamheten lite långsammare. Handlingsförmågan både på Pejas och mellan Pejas och de övriga HUS-sjukhusen har ändå hållits på en till räcklig nivå.

Apotti tas i bruk i etapper. Efter Pejas tas systemet i bruk i inom Vanda stads social- och hälsovårdsväsen. Inom hela HUS tas Apotti i bruk om ett knappt år, i oktober 2019, och inom Helsingfors stad år 2020.
Tulosta
12.11.2018 12:16