Apuvälineet ja matkustaminen

Apuvälineiden mukaan ottamisessa matkalle tulee ottaa huomioon ainakin kaksi asiaa, apuvälineestä ja avun tarpeesta ilmoittaminen etukäteen ja toiminta apuvälineen rikkoutuessa.

Ilmoita mukaan tulevat apuvälineet matkaa varatessasi lentoyhtiöön tai varaustasi hoitavaan matkatoimistoon. Apuvälineistä tarvitaan varaukseen mitat: pituus, leveys, korkeus ja paino. Sähköpyörätuoleista tarvitaan lisäksi akkutyyppi, joka nykyisissä sähköpyörätuoleissa on kuiva-akku.

Jos kokoat apuvälinettäsi lennolle, ilmoita apuvälineen mitat koottuna. Kaksi liikkumisen apuvälinettä kuljetetaan lennolla maksutta, kunhan ne on ennakkoon ilmoitettu. Apuvälineitä otetaan lennolle rajallinen määrä, joten ennakkoilmoitus on hyvin tärkeä.

Lisätietoa mm. http://www.palmuasema.fi/liikuntarajoitteisen-lentomatka/

 

Finnairilla on palvelunumero liikuntavammaisia matkustajia varten (+358 9 818 0800), sekä lomake erityistarpeista ilmoittamista varten (https://www.finnair.com/fi/fi/customer-care/disabled-passengers-form.


Finnair muun muassa kysyy ennakkoon seuraavia asioita pyörätuolia käyttävistä matkustajista ja heidän pyörätuoleistaan:
• Onko pyörätuoli käsikäyttöinen vai sähkötoiminen ja onko se kokoontaitettava?
• Onko virtalähde kuiva- vai märkäakku? Tarvitsemme myös akun irrottamisohjeet, jos asiakkaan oma kommunikointi on vaikeaa johtuen kielellisistä tai muista syistä
• Pyörätuolin mitat kokoon taitettuna (pituus x leveys x korkeus).
• Matkustatko yksin vai saattajan kanssa?
• Tarvitsetko työntöapua lentoasemalla vai pystytkö siirtymään itse lähtöselvityksestä lähtöportille?
• Pystytkö siirtymään itse pyörätuolista koneen istuimelle vai tarvitsetko apua tai kantotuolia?
• Tarvitsetko apua portaissa?
• Onko sinulla mukana muita lääkinnällisiä apuvälineitä?


Yleisesti ottaen lentoyhtiöillä on harvoin esteettömiä verkkopalveluja, joten lennon varaaminen suoraan lentoyhtiöltä verkossa edellyttää erillistä yhteydenottoa avun tarpeesta, ja ilmoitusta mukana kulkevista apuvälineistä. Useilla lentokentillä on erilliset palvelu- ja neuvontapisteet liikuntavammaisia matkustajia varten. Lennolle lähtiessä ja mahdollisia jatkolentoja varten on syytä varata riittävästä aikaa, sillä apua tarvitseva liikuntavammainen menee yleensä ensimmäisenä koneeseen, ja poistuu sieltä viimeisenä. Kokeneen lentomatkustajan neuvoja kannattaa kysyä, jos matkustaa ensimäistä kertaa lentokoneessa apuvälineen kanssa.

Jos apuvälineesi rikkoutuu ulkomailla,
• suomalaisviranomaiset eivät yleensä korvaa ulkomailla aiheutuneita apuvälineiden huolto- tai korjauskuluja, eivätkä ne järjestä korjausta ulkomailla
• suomalaisviranomaisilla ei ole velvollisuutta toimittaa sinulle uutta apuvälinettä ulkomaille
• vastaat itse apuvälineen toimittamisen järjestelyistä ja kuljetuskustannuksista, jos haluat uuden apuvälineen toimitettavaksi ulkomaille
• saat julkisesta terveydenhuollosta apuvälineen korjauksen tai uuden apuvälineen palattuasi Suomeen.
Lisätietoja aiheesta (linkki): https://www.hoitopaikanvalinta.fi/terveyspalvelut-ulkomailla/terveyspalvelujen-kayttaminen-ulkomailla/apuvalineet-ulkomailla/