Ravitsemus

Hyvillä ruokavalinnoilla voit vaikuttaa terveyteesi ja elämänlaatuusi. Hyvä ravitsemus auttaa jaksamaan ja se voi parantaa päivittäistä vireystilaasi. Näille sivuille on ravitsemustieteen ammattilainen koonnut luotettavaa tietoa ravitsemuksesta ja ruoasta.
 
Hyvinvoinnin kannalta pienetkin ruokavaliomuutokset voivat olla merkitseviä. On tärkeää kuitenkin muistaa, että kokonaisuus ratkaisee - yksittäinen elintarvike on harvoin ratkaiseva tekijä ihmisen terveyden tai sairauden taustalla.
 
Yksi tärkeimmistä hyvän ruokavalion perusteista on syötyjen kasvisten määrä. Kasvikset, joihin lasketaan myös hedelmät ja marjat sekä sienet, sisältävät runsaasti elimistölle välttämättömiä vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä kuituja. Lisäksi niissä on terveyttä edistäviä antioksidantteja ja flavonoideja, mutta vain niukasti energiaa. Lisäksi kasvisten syönti auttaa laihduttamista ja painonhallintaa, koska kasviksilla voi korvata muita energiatiheämpiä ruokia. Ravitsemussuositusten mukaan kasviksia kannattaisi syödä vähintään 400 g eli noin viidestä kuuteen kourallista päivässä.
 
Suosi kausikasviksia - ne ovat edullisempia kuin kasvukauden ulkopuolella kasvatetut kasvikset.