Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 19.10.2021 09.00

Suomalaiskehitteinen tekoälysovellus Milli mukana Unicefin yhteistyöhankkeessa

Asiasanat:
  • HUS
  • mielenterveys
  • Mielenterveystalo

Unicef haki ympäri maailmaa tekoälyyn perustuvia sovelluksia kehittääkseen lasten ja nuorten oikeuksia. Mielenterveystalo.fi –palvelussa 24/7 päivystävä keskustelevaan tekoälyyn perustuva virtuaaliapuri Milli pääsi yhdeksi pilottitapaukseksi.

Unicef on tehnyt pitkään työtä maailmalla lasten ja nuorten oikeuksien turvaamiseksi. Nykymaailmassa digilaitteet, sovellukset ja sosiaalinen media ovat osa lasten ja nuorten elämää. Niiden kehittäjille tarvitaan ohjeet, kuinka digitaalisesta maailmasta rakennetaan turvallinen myös lapsille ja nuorille.

Mielenterveystalo.fi –palvelun virtuaaliapuri Milli on keskustelevaan tekoälyyn perustuva chat, joka pyrkii ohjaamaan luotettavan tiedon ja avun pariin. Millin kanssa käydään viikoittain keskimäärin 800 keskustelua. Millin kanssa puhutuimmat aiheet ovat ahdistukseen ja masennukseen liittyvät tuntemukset.

Milli saa palautetta usein keskustelun luonteesta ja sävystä. ”Milli koetaan lämpimänä ja kannustavana. Myös sen tapa ohjata sopivan tiedon äärelle koetaan helppona ja luotettavana. Mielenterveystalossa, kun materiaalia on todella paljon”, toteaa kehittämispäällikkö Reetta-Maria Roiha HUS IT-psykiatriasta.

Unicefin kanssa yhteistyössä tehty pilotti tuotti manuaalin, jonka avulla muut sovelluskehittäjät voivat tarkastaa oman tuotteensa turvallisuuden lasten ja nuorten oikeuksien näkökulmasta. ”Myös Milliä opetettiin manuaalin työstön aikana. Se oppi esimerkiksi kertomaan itsestään ja tekoälyyn perustavasta oppimisesta enemmän käyttäjälleen”, sanoo Millin parissa työskentelevä tekninen projektipäällikkö Emma Niemi.

”Erityisesti nuoret ovat oppineet hakeutumaan Millin puheille ja pyytämään siltä neuvoja. Milli auttaa nuorta arvioimaan tilannettaan ja hakeutumaan auttavan ihmisen luo. Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni nuori tulisi oikean avun piiriin jo varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että jää pohtimaan kannattaako hakeutua juttusille”, sanoo HUSin nuorisopsykiatrian linjajohtaja Laura Häkkinen.

”Kun näin tärkeästä asiasta on kyse, Millin turvallisuus ja luotettavuus on huippuluokkaa. Nyt kehitetty manuaali tarjoaa muille palvelun kehittäjille apua palvelun eettisyyden ja turvallisuuden tarkastamiseen”, muistuttaa Sini Hussein, sairaanhoitaja ja yksi Millin sisällöllisistä kouluttajista.

Virtuaaliapuri Milli on osa Mielenterveystalo.fi -palvelua. Palvelu on kaikille avoin ja ilmainen. Mielenterveystalo.fi -palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa HUS Helsingin yliopistollinen sairaala yhdessä kaikki Suomen sairaanhoitopiirit, kolmas sektori sekä kokemusasiantuntijat.

Lisätietoja medialle:

HUSin mediapalvelun yhteystiedot

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.